dieet emotie-eten eetbui

Emotie-eten

Heb jij weleens geprobeerd om een bal onder water te drukken? Heb je toen ook ervaren hoeveel energie dit kostte?. En toen je even niet oplette, of werd afgeleid, floepte hij plotseling weer boven water. Dit is eigenlijk precies wat er gebeurt als je je emoties of gevoelens probeert te onderdrukken. Het gaat heel lang goed, maar als je even niet oplet, je afgeleid wordt of moe bent lukt het je gewoonweg niet meer….

Het maakt niet zo veel uit wat je at

Vaak heb je niet eens in de gaten gehad hoeveel energie het je kostte om ze te onderdrukken. Misschien lukte het jou door afleiding te zoeken, of te schreeuwen tegen degene waar je van houdt. Maar het kan heel goed zijn dat jij jouw emoties of negatieve gevoelens hebt proberen te onderdrukken door te gaan eten. Wat je toen at, maakte niet zo heel veel uit. Op zo’n moment is alles goed genoeg…

Niet voelen van emotie-eten

Het eten zonder dat je eigenlijk echt honger hebt wordt vaak “emotie-eten” genoemd. Maar eigenlijk kunnen we het beter het “niet voelen van emotie-eten” noemen. Je emoties even niet hoeven voelen door te gaan eten kan een oplossing lijken, maar op lange termijn gaat dit alleen maar tegen je werken. Je gewicht zal stijgen en alles wat je eet tijdens je eetbuien zal niet bevorderlijk zijn voor je gezondheid. Je komt terecht in een neerwaartse spiraal waardoor je je alleen maar vervelender gaat voelen.

Het accepteren van emoties

Door het emotie-eten in stand te houden, houd je eigenlijk onbewust ook je onderdrukte emoties in stand. In plaats van het weg te drukken kun je ook voor een andere manier kiezen, namelijk het accepteren van je emoties. Emoties zijn niet goed of slecht, emoties zijn er.  Het lijkt nu misschien moeilijk, maar je kunt echt leren om op een andere manier naar je emoties te kijken.

Bij emotie-eten is het niet makkelijk om blijvend gewicht te verliezen

Door kort een dieet te volgen kun je het vaak makkelijk opbrengen om korte of iets langere tijd die bal onder water te drukken. Op wilskracht ga je ervoor om binnen korte tijd de nodige kilo’s af te vallen. Je onderdrukt tijdelijk het emotie-eten en daarmee je gevoelens. Als je eenmaal resultaat hebt, laat je de bal los met alle gevolgen van dien. Daarom is het als je last hebt van emotie-eten niet makkelijk om blijvend gewicht te verliezen. Dieetpogingen zorgen er vaak voor dat je eetgedrag niet verandert en dat je na het dieet nog meer aankomt dan dat je bent afgevallen. Het zogenaamde jo-jo effect. Je denkt misschien dat een dieet of afslankpil de oplossing is voor je overgewicht, maar dat is niet waar het over gaat. Veel belangrijker is om op zoek te gaan naar de bron van jouw eetprobleem en het leren omgaan met je emoties.

Versterk je zelfvertrouwen

Door je zelfvertrouwen te versterken door te leren luisteren naar je lichaam, contact te maken met je gevoel en verschillende soorten honger te kunnen onderscheiden is het mogelijk om ook jouw overgewicht aan te pakken. In mijn praktijk werk ik met de succesvolle methode ‘Uit de ban van emotie-eten’ van Artiva. Deze methode combineert psychologie met mindfulness. Daarmee krijg je voor de rest van je leven blijvend een gezond gewicht!

Heb je vragen n.a.v. dit verhaal of wil jij begeleiding krijgen d.m.v. een methode die jou kan helpen om de rest van je leven blijvend een gezond gewicht te houden? Neem dan even contact met mij op via:

Eetbuicoach
Mariëlle Keijzers
06-20459669 (bel of app)
info@eetbuicoach.nl

Write a comment